Szeretnéd, hogy a vitorlázás valódi élmény legyen számodra?
Tapasztalataink alapján összegyűjtöttünk neked 10 dolgot, amire ha figyelsz, minden alkalommal kellemes élményként emlékezhetsz vissza vitorlázásaidra.
- Mindig figyelmesen térképezd fel a helyzetedet indulás előtt, a szélhez és a manschaftjaidhoz igazítva!
- Mindig szánj 10 percet az útvonal megtervezésére és ezt részletesen oszd meg a számodra segítséget jelentő legénységgel, tarts számukra a biztonságos hajózásra vonatkozó képzést!
- Ellenőrizd a szél előrejelzést, annak megfelelően válassz útvonalat (ha erős északi fúj ne a déli parton akarjatok fürdőzni).
- Vizsgáld meg a hajó üzemanyag szintjét, vízkészletét!
- Indulás előtt pontos indulási tervet készíts (ki hol, milyen feladatot lát el)!
- Az elektromos kábelt ne felejtsd el kihúzni mielőtt elindulsz!
- A puffereket indulás és érkezés előtt vedd fel a fedélzetre ( a puffer csak a szomszéd hajótól véd, az oszloptól nem).
- Ha nem ismered a hajó kezelő részeit, kérj segítséget tőlünk!
- Indulást követően biztos hurokkal rögzítsd a kikötő köteleket az orr és farkorláthoz, hogy ha a hajó megdől azok akkor se tudjanak vízbe esni. Nem a víztől félnek a kötelek hanem a hajócsavartól! Egy kötél feltekerés veszélyes ha a kikötő szájában történik és nagyon drága ha nincsen szerencséd (mentés, daruzás, motor javítás).
- Az a kötél is legyen kikötve, amit nem te kötöttél! (A kikötőben hagyott hajóért is a kapitány felel!)
- Tanítsd meg a szükséges csomókra a legénységedet is, hogy ne kelljen kés egy átlagos kikötést követően a kötelek tisztázásához!
- Ne veszítsd el a horgonyt csak azért mert elfelejtetted lekötni!
- Mindig széllel szemben horgonyozz!
- A hajó test sérülékeny, ezért a horgony csak a mederbe akadjon!
- Engedj a vízmélység ötszörösének megfelelő horgonykötelet, hogy a horgony fogjon a talajban ne csak horgássz vele!
- Válasszad a lehető legjobb helyet: ne hajóútba,kikötő szájába horgonyozz, ha fordul a szél a hajónak legyen elegendő helye azt lekövetni!
- Ügyelj rá, hogy a hajócsavar ne tudja felszedni a horgonykötelet!
Leggyakoribb és egyben legdrágább mentési akció a fennakadt hajó zátonyról történő leszabadítása, különösen viharos szélben.
- Tartsd be a kardinális jelzéseket különösen a kettő medence közti átjáróban („Cső”)!
- Ne menny közelebb 1500 m-nél a déli és 1000 m-nél az északi parthoz párhuzamosan!
- A kikötőket, főleg a déli parton csak merőleges irányban közelítsd meg!
Reffelni akkor kell amikor először eszedbe jut! A hajó sebessége a jól megválasztott vitorla felülettől függ, ami minden esetben egyre erősödő szélben, fokozatos vitorlafelület csökkentést követel meg!
Ha akad a kötél annak oka van! A vitorlázás technikai sport. Minden kezelő eszköz egy hajón úgy van megtervezve, hogy a szél és víz által keltett erőhatásokat egy ember is képes legyen uralni a hajón. Azonban gyakran előfordul,hogy valami nehezíti a kezelő szervek működését...becsípődött kötél, nem kilazított kormány rögzítőtárcsa (autopilot). Az egyik leggyakoribb jelenség egy figyelmetlen manschaft által meglazított orrvitorla felhúzó kötél, mely aztán az orrvitorla betekerésekor a forstag drótkötelére szorul és képest azt „szétnyitni” az árboc kidőlését okozva ezzel... Van előjele (az addig könnyen feltekerhető orrvitorlához egyszer csak kettő ember és egy csörlőkar is kell).
Vedd figyelembe utasaid és saját magad együttes tapasztalatát és haladj inkább lépésekben előre! Nem feltétlenül az a jó döntés, ha másodfokú viharjelzésben, fürdőruhában teljes vitorlázattal várod az ígért „jó szelet”... A hajón több lépcsőben is ki lehet engedni a vitorlákat, nem kell azonnal mindent felhúzni mert az utasaid azt szeretnék.
Bármikor szívesen segítünk a hajó kikötőbe történő megérkezésében. Előfordul, hogy a szél annyira megerősödik, hogy még sok gyakorlattal is izgalmas a kikötés... Ha úgy ítéled meg, hívj minket telefonon és mi egy motoros hajóról átszállva segítünk a kikötői manőverben.
Szólj! Ha van észrevételed, kérésed, tedd szóvá és hagyd, hogy segítsünk. 10 év alatt még nem volt olyan, amire ne találtunk volna megoldást! Mi sem tudunk mindent a hajózásról, de amit igen azt szívesen továbbadjuk!
Érdemes a hajó kezelésének részleteit még a kikötőben átbeszélni, akár segítséget kérve tőlünk, velünk gyakorolni. Sokkal jobban szeretjük a hajó kezelését tanítani, mint a sérüléseket javítani. Ha nem vagy nyugodt a hajó kormányánál gyere el és ülj be egy bérlésfelkészítő tanfolyamra vagy kérj egyéni oktatást és csak pozitív élmény lesz a vitorlázás!
Kérdésed van? Tedd fel!
Időjárás garancia
Nem tudod használni a vitorlás vagy motoros hajót az alkalmatlan időjárás miatt? Van megoldás. Részletek az ÁSZF oldalon.
Fizethetsz Pihenőkártyával
Hivatalos elfogadóhelyként nálunk a vitorlázás után fizethetsz OTP, K&H, MKB Széchenyi Pihenőkártyával.
0-24 Telefonszolgálat
Szükség esetén a nap 24 órájában, a hét minden napján elérsz minket a megadott elérhetőségek bármelyikén, hogy segítségedre lehessünk.